Co mohu vyřídit v Dolních Měcholupech
Vidimace a legalizace (ověřování)
Vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie (vidimovaná listina) se doslova shoduje s předloženou listinou.
Legalizací se ověřuje, že žadatel listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní.
Správní poplatek za ověření (vidimaci) každé i započaté stránky vidimované listiny činí 30 Kč.
Správní poplatek za oveření pravosti (legalizaci) každého podpisu na listině činí 50 Kč.
Správní poplatky stanoví položka 4 a 5 sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Czech POINT
Czech POINT je asistovaným místem výkonu veřejné správy, kde každý člověk může získat všechny informace o údajích, které o něm vede stát v centrálních registrech a kde bude moci také učinit jakékoliv podání ke státu. Již nyní si můžete z pracovišť Czech POINT odnést ověřené výstupy z živnostenského a obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí a z rejstříku trestů.
Jaké služby poskytujeme?
Služby Czech POINTu poskytujeme v úředních hodinách úřadu.
Pobočka pošty Partner NEPROVÁDÍ služby Czech POINT.
Výpisy z veřejných evidencí
- Obchodní rejstřík
- Živnostenský rejstřík
- Katastr nemovitostí
- Insolvenční rejstřík
- Seznam kvalifikovaných dodavatelů
Výpisy z neveřejných evidencí
- Rejstřík trestů
- Výpis bodového hodnocení řidiče
Jaké doklady mají žadatelé o výpis doložit?
Ověřené výpisy z veřejných evidencí
U veřejných evidencí není ověřována totožnost žadatele. Žadatel je pouze povinen sdělit relevantní kritéria pro vyhledání svého požadavku.
Obchodní rejstřík
Živnostenský rejstřík
Katastr nemovitostí
Insolvenční rejstřík
Seznam kvalifikovaných dodavatelů
IČ subjektu
IČ subjektu
Název katastrálního území a číslo listu vlastnictví
IČ subjektu
IČ subjektu
Ověřené výpisy z neveřejných evidencí – rejstřík trestů
Vydat výpis z evidence Rejstříku trestů lze osobě, které se výpis týká, pouze na základě písemné žádosti. Tuto žádost není třeba ručně vyplňovat, klient ji obdrží vyplněnou k podpisu předtím, než mu je výpis z Rejstříku trestů vydán a musí doložit totožnost. K prokázání totožnosti přineste s sebou občanský průkaz nebo cestovní pas. Výpis z RT je možné vydat i cizincům, kteří mají povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu a bylo jim přiděleno rodné číslo.
Pokud někdo žádá o výpis z RT v zastoupení, musí doložit i úředně ověřené pověření k tomuto úkonu (plnou moc) a svoji totožnost.
Žadatel uhradí správní poplatek ve výši 100 Kč bez ohledu na počet stran.
Ověřené výpisy z neveřejných evidencí – bodové hodnocení řidičů
Pro vydání ověřeného výpisu bodového hodnocení řidičů je třeba doložit platný doklad totožnosti – občanský průkaz nebo cestovní pas a řidičský průkaz.
Poplatky
U všech výpisů se platí za první stránku 100,- Kč,
za každou další i započatou stránku 50,- Kč.
Další služby
- Konverze dokumentů
- Zřízení Datových schránek
- Zřízení e-Identity občana (více info na www.identitaobcana.cz)
Vydávání rybářských lístků
Možnost zvolit dobu platnosti rybářského lístku:
Krátkodobý, tzv. „na zkoušku“ (30 dní) | správní poplatek 200 Kč |
10 let | správní poplatek 500 Kč |
na dobu neurčitou | správní poplatek 1000 Kč |
Hlášení trvalého pobytu
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana ČR v České republice. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu a to v objektu, který je označen číslem popisným nebo orientačním popř. evidenčním a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.
Údaj místa trvalého pobytu je pouze evidenčním údajem a nevyplývají z něj žádná práva a povinnosti k objektu nebo jeho vlastníkovi.
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
- prokázat totožnost občanským průkazem nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou,
- doložit vlastnictví domu nebo bytu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu (např.nájemní smlouvu) či úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu, resp. takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny,
- na místě vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu,
- zákonný zástupce předkládá za občana mladšího 15 let jeho rodný list.
Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:
- za občana mladšího 15 let – jeho zákonný zástupce (rodič) nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu.
- za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům (za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý hlásit změnu trvalého pobytu) – zákonný zástupce určený soudem,
- za občana může změnu místa trvalého pobytu hlásit jím pověřený zmocněnec na základě úředně ověřené plné moci.
Poplatky: za přihlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan starší 15-ti let poplatek ve výši 50 Kč (děti do 15 let – zdarma).
Zrušení trvalého pobytu:
Zrušit trvalý pobyt lze na základě žádosti vlastníka objektu nebo oprávněné soby podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb. podané u místně příslušného obecního úřadu.
Dle §12 zákona č.133/2000 Sb., o evidenci obyvatel ohlašovna rozhodne o zrušení údaje trvalého pobytu :
- byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných, neúplných či padělaných dokladů, nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností,
- byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl či není způsobilý k užívání za účelem bydlení,
- zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo jeho vymezené části, jehož adresa je vedena v evidenci obyvatel jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt (vymezenou část). Navrhovatel je povinen existenci důvodů ohlašovně prokázat.
Placení místních poplatků
- poplatky ze psů;
- poplatky z pobytu;
- poplatky za užívání veřejného prostranství;
- poplatky za vstupné.
Poplatek ze psů
Ohlášení k poplatku
- Podat ohlášení k místnímu poplatku musí každý, kdo je držitelem psa (tedy ten, u kterého pes žije).
- Ohlášení psů se týká jak fyzických, tak právnických osob, poplatníky jsou i cizinci hlášení k pobytu na území České republiky.
- Ohlášení se podává do 15 kalendářních dnů ode dne pořízení psa na úřadu městské části v místě vašeho trvalého pobytu nebo sídla.
- Poplatek se platí ze psů starších 3 měsíců.
Podat ohlášení musíte i v případech, kdy máte nárok na osvobození či úlevu od poplatku.
Pokud dojde ke změnám ve vámi podaném ohlášení nebo k události, která má vliv na výši poplatku (úhyn psa, změna držitele psa, změna výše poplatku, změna trvalého pobytu, přiznání důchodu aj.), máte povinnost příslušnému úřadu městské části tyto změny ohlásit ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy nastaly.
V případě, že nesplníte povinnost ohlášení údaje rozhodného pro osvobození nebo úlevu od poplatku ve stanovené lhůtě, nárok na osvobození nebo úlevu od tohoto poplatku zaniká.
Od poplatku jsou osvobozeny:
- osoby nevidomé
- osoby, které jsou považovány za závislé na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby
- držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P
- osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob
- držitelé psů převzatých z útulků provozovaných na území hl. m. Prahy po dobu 2 let od převzetí
- osoby, kterým stanoví povinnost držení a užívání psa zvláštní právní předpis (např. zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů)
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů:
Ohlášení k místnímu poplatku můžete řešit zasláním do datové schránky, e-mailem, poštou nebo osobně u správce poplatku na adrese úřadu Dolnoměcholupská 168/37, Praha 10.
Formulář k ohlášení k místnímu poplatku ze psů naleznete na webu MČ zde.
Ohlášení prostřednictvím datové schránky:
- datová schránka Úřadu MČ Praha-Dolní Měcholupy: i82bw8s
- vyplňte formulář, případně nahrajte scan dokumentů, na základě kterých chcete uplatnit slevu na poplatku nebo nárok na osvobození
- následně vám budou zaslány údaje k platbě
Ohlášení prostřednictvím e-mailu:
- vyplněný formulář včetně potřebných dokumentů zašlete e-mailem opatřeným ověřeným digitálním podpisem na podatelna@dolnimecholupy.cz
- elektronické podání můžete učinit i jiným způsobem, např. e-mailem bez ověřeného digitálního podpisu, ale do 5 dnů jej pak musíte řádně ověřit: elektronicky s ověřeným digitálním podpisem nebo datovou schránkou, písemně nebo ústně do protokolu.
Ohlášení písemně zprostředkovatelem poštovních služeb:
- na adresu MČ Praha-Dolní Měcholupy, Úřad městské části, Dolnoměcholupská 168/37, 111 01 Praha 10
Sazba místního poplatku ze psů
Pes v bytovém domě:
- první pes: 1 500 Kč/rok
- každý další pes téhož držitele: 2 250 Kč/rok
Pes v rodinném domě:
- první pes: 300 Kč/rok
- každý další pes téhož držitele: 600 Kč/rok
Snížená sazba:
- první pes: 200 Kč/rok
- každý další pes téhož držitele: 300 Kč/rok
Vztahuje se na držitele psa, jehož jediným příjmem je invalidní, starobní, vdovský nebo sirotčí důchod nebo osoba starší 65 let.
V případě nároku na sníženou sazbu poplatku předkládáte jeden z dokladů prokazující váš nárok:
- doklad o přiznání důchodu (osoby mladší 65 let)
- doklad o převzetí psa z útulků registrovaných a dozorovaných Městskou veterinární správou v Praze SVS apod. (osvobození od místního poplatku po dobu dvou let od převzetí). Po uplynutí dvou let držiteli psa z útulku vzniká poplatková povinnost, je tedy třeba začít poplatek hradit.
Platí se za psa užívaného k hlídání objektů, jehož držitelem je právnická osoba, která má v hlídaném objektu sídlo.
Poplatkovým obdobím poplatku ze psů je kalendářní rok.
Úhrada poplatku:
- Poplatek je splatný předem, bez nutnosti výzvy k úhradě či vyměření výše.
- Úhradu můžete provést na základě informací získaných při ohlášení psa hotově nebo kartou v pokladně v kanceláři úřadu nebo převodem na účet č. 2111281318/2700. Jako variabilní symbol uveďte Vaše číslo popisné (červené) a 1341 (např. 1681341).
- Poplatek je splatný do 31. března každého kalendářního roku.
- Je-li poplatek vyšší než 600 Kč, může ho poplatník uhradit ve dvou stejných splátkách, vždy nejpozději do 31. března a do 31. srpna daného roku. V případě, že první splátka nebude uhrazena do 31. 3., musí být poplatek uhrazen v celém výši najednou.
- V případě vzniku poplatkové povinnosti po 31. 3. uhradí poplatník poměrnou část poplatku najednou do 15 dnů od jejího vzniku, další roky už platí v termínech uvedených výše.
- Poplatek je vybírán podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a obecně závazné vyhlášky č. 23/2003 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku ze psů, ve znění pozdějších předpisů.
- Správa poplatku se řídí zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
Poplatek z pobytu
Zde bude doplněn text.
Poplatek za užívání veřejného prostranství
Poplatek za užívání veřejného prostranství platí fyzické i právnické osoby, které užívají veřejné prostranství .
Užíváním veřejného prostranství se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.
Užívání veřejného prostranství jste povinni ohlásit na úřadě předem (formulář ke stažení), po podání Vám bude vyměřen poplatek (10 Kč/m2/den), který je splatný před zahájením užívání.
Z akcí pořádaných na veřejném prostranství, jejichž výtěžek je určen na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí.
Poplatek ze vstupného
Místní poplatek ze vstupného upravuje § 6 zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích. Sazby poplatku pak doplňuje Obecně závazná vyhláška č. 10/2011 Sb. hl. m. Prahy v platném znění.
Poplatek se vybírá ze vstupného na kulturní, sportovní, prodejní nebo reklamní akce a platí jej fyzické a právnické osoby, které akci pořádají. Z akcí, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí.
Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou.
Sazby poplatku:
stanovené Vyhláškou č. 10/2011 Sb. hl. m. Prahy v platném znění
- 5% u kulturních akcí uvedených v § 2 písm. a) bod 1, pokud se konají v prostorách s kapacitou nad 3000 osob
- 20% u kulturních akcí spojených s restauračním provozem a u akcí uvedených v § 2 písm. a) bod 2 a písm. c) a d)
- 10% u akcí uvedených v § 2 písm. b) – sportovní akce.
Poplatník je povinen sdělit správci poplatku pořádání akce nejpozději jeden týden před konáním akce na formuláři „Ohlášení konání akce ….“, kde uvede všechny požadované údaje.
Do 15-ti dnů po skončení akce je poplatník povinen sdělit správci poplatku celkovou částku vybraného vstupného na akci a ve stejné lhůtě předložit správci poplatku „Přiznání k místnímu poplatku ze vstupného“ a vypočtenou částku uhradit do pokladny správce nebo převodem na bankovní účet 2111281318/2700.
Formuláře najdete na stránce Formuláře ke stažení.
Podání žádosti o kácení stromů
Kdy je a není nutné podat žádost: Povolení není třeba ke kácení dřevin na pozemcích, které jsou ve vlastnictví fyzických osob, jestliže pozemky užívají a jde-li o stromy se stanovenou velikostí, popřípadě jinou charakteristikou. Povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les za předpokladu, že nejsou významným krajinným prvkem [§ 3 písm. b) zákona] a jsou splněny ostatní podmínky stanovené zákonem a jinými právním předpisy, se podle § 8 odst. 3 zákona nevyžaduje pro stromy o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí nebo souvislé keřové porosty do celkové plochy 40 m2.
Podklady k žádosti: Žádost o povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les podává vlastník pozemku či nájemce se souhlasem vlastníka pozemku, na kterém dřeviny rostoucí mimo les rostou. Žádost musí obsahovat:
- jméno a adresu žadatele,
- doložení vlastnického či nájemního vztahu žadatele k pozemkům a dřevinám rostoucím mimo les;
- specifikaci dřevin rostoucích mimo les, které mají být káceny, zejména jejich druh, počet, velikost plochy keřů, včetně situačního zákresu;
- udání obvodu kmene stromu ve výšce 130 cm nad zemí;
- zdůvodnění žádosti;
- formulář žádosti stahujte ZDE (Žádost o povolení kácení dřevin)
Stejné náležitosti jako žádost o povolení ke kácení musí obsahovat i oznámení o kácení dřevin rostoucích mimo les. Kácení dřevin rostoucích mimo les se provádí zpravidla v období jejich vegetačního klidu. K tomu přihlíží orgán ochrany přírody při vydávání povolení ke kácení dřevin.
Žádost o umístění v Domě s pečovatelskou službou
Řešení sousedských vztahů
Stížnosti na místní občany a na činy uskutečnivší se v MČ Praha – Dolní Měcholupy a nahlášení přestupků.
Oddávání
Matrika pro naši MČ je na ÚMČ Praha 15, Boloňská 478/1, Praha 10 telefon: 281 003 223, 281 003 111.
Po dolmuvě s ÚMČ Praha-Dolní Měcholupy a Matrikou na ÚMČ Praha 15 lze obřad uspořádat v MČ Praha-Dolní Měcholupy.