Co mohu vyřídit v Dolních Měcholupech

Vidimace a legalizace (ověřování)

Vidimací se ověřuje, že opis nebo kopie (vidimovaná listina) se doslova shoduje s předloženou listinou.
Legalizací se ověřuje, že žadatel listinu před ověřující osobou vlastnoručně podepsal nebo podpis na listině uznal za vlastní.

Správní poplatek za ověření (vidimaci) každé i započaté stránky vidimované listiny činí 30 Kč.
Správní poplatek za oveření pravosti (legalizaci) každého podpisu na listině činí 50 Kč.

Správní poplatky stanoví položka 4 a 5 sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.


Czech POINT

Czech POINT je asistovaným místem výkonu veřejné správy, kde každý člověk může získat všechny informace o údajích, které o něm vede stát v centrálních registrech a kde bude moci také učinit jakékoliv podání ke státu. Již nyní si můžete z pracovišť Czech POINT odnést ověřené výstupy z živnostenského a obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí a z rejstříku trestů.

Jaké služby poskytujeme?

Služby Czech POINTu poskytujeme v úředních hodinách úřadu.
Pobočka pošty Partner NEPROVÁDÍ služby Czech POINT.

Výpisy z veřejných evidencí

  • Obchodní rejstřík
  • Živnostenský rejstřík
  • Katastr nemovitostí
  • Insolvenční rejstřík
  • Seznam kvalifikovaných dodavatelů

Výpisy z neveřejných evidencí

  • Rejstřík trestů
  • Výpis bodového hodnocení řidiče
Jaké doklady mají žadatelé o výpis doložit?

Ověřené výpisy z veřejných evidencí

U veřejných evidencí není ověřována totožnost žadatele. Žadatel je pouze povinen sdělit relevantní kritéria pro vyhledání svého požadavku.

Obchodní rejstřík
Živnostenský rejstřík
Katastr nemovitostí
Insolvenční rejstřík
Seznam kvalifikovaných dodavatelů

IČ subjektu
IČ subjektu
Název katastrálního území a číslo listu vlastnictví
IČ subjektu
IČ subjektu

Ověřené výpisy z neveřejných evidencí – rejstřík trestů

Vydat výpis z evidence Rejstříku trestů lze osobě, které se výpis týká, pouze na základě písemné žádosti. Tuto žádost není třeba ručně vyplňovat, klient ji obdrží vyplněnou k podpisu předtím, než mu je výpis z Rejstříku trestů vydán a musí doložit totožnost. K prokázání totožnosti přineste s sebou občanský průkaz nebo cestovní pas. Výpis z RT je možné vydat i cizincům, kteří mají povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu a bylo jim přiděleno rodné číslo.
Pokud někdo žádá o výpis z RT v zastoupení, musí doložit i úředně ověřené pověření k tomuto úkonu (plnou moc) a svoji totožnost.
Žadatel uhradí správní poplatek ve výši 100 Kč bez ohledu na počet stran.

Ověřené výpisy z neveřejných evidencí – bodové hodnocení řidičů

Pro vydání ověřeného výpisu bodového hodnocení řidičů je třeba doložit platný doklad totožnosti – občanský průkaz nebo cestovní pas a řidičský průkaz.

Poplatky

U všech výpisů se platí za první stránku 100,- Kč,
za každou další i započatou stránku 50,- Kč.

Další služby
  • Konverze dokumentů
  • Zřízení Datových schránek
  • Zřízení e-Identity občana (více info na www.identitaobcana.cz)

Vydávání rybářských lístků

Možnost zvolit dobu platnosti rybářského lístku:

Krátkodobý, tzv. „na zkoušku“ (30 dní)správní poplatek 200 Kč
10 letsprávní poplatek 500 Kč
na dobu neurčitousprávní poplatek 1000 Kč

Hlášení trvalého pobytu

Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana ČR v České republice. Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu a to v objektu, který je označen číslem popisným nebo orientačním popř. evidenčním a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.

Údaj místa trvalého pobytu je pouze evidenčním údajem a nevyplývají z něj žádná práva a povinnosti k objektu nebo jeho vlastníkovi.

Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
  • prokázat totožnost občanským průkazem nebo, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou,
  • doložit vlastnictví domu nebo bytu, nebo doložit oprávněnost užívání  bytu (např.nájemní smlouvu) či úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu, resp. takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny,
  • na místě vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu,
  • zákonný zástupce předkládá za občana mladšího 15 let jeho rodný list.
Kdo hlásí změnu trvalého pobytu:
  • za občana mladšího 15 let – jeho zákonný zástupce (rodič) nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu.
  • za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům (za občana, jehož způsobilost k právním úkonům byla rozhodnutím soudu omezena tak, že není způsobilý hlásit změnu trvalého pobytu) – zákonný zástupce určený soudem,
  • za občana může změnu místa trvalého pobytu hlásit jím pověřený zmocněnec na základě úředně ověřené plné moci.

Poplatky: za přihlášení změny místa trvalého pobytu zaplatí občan  starší 15-ti let poplatek ve výši 50 Kč (děti do 15 let – zdarma).

Zrušení trvalého pobytu:

Zrušit trvalý pobyt lze na základě žádosti vlastníka objektu nebo oprávněné soby podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb. podané u místně příslušného obecního úřadu.

Dle §12 zákona č.133/2000 Sb., o evidenci obyvatel ohlašovna rozhodne o zrušení údaje trvalého pobytu :

  • byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných, neúplných či padělaných dokladů, nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností,
  • byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl či není způsobilý k užívání za účelem bydlení,
  • zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo jeho vymezené části, jehož adresa je vedena v evidenci obyvatel jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt (vymezenou část). Navrhovatel je povinen existenci důvodů ohlašovně prokázat.

Placení místních poplatků

Poplatek ze psů

Ohlášení k poplatku

  • Podat ohlášení k místnímu poplatku musí každý, kdo je držitelem psa (tedy ten, u kterého pes žije).
  • Ohlášení psů se týká jak fyzických, tak právnických osob, poplatníky jsou i cizinci hlášení k pobytu na území České republiky.
  • Ohlášení se podává do 15 kalendářních dnů ode dne pořízení psa na úřadu městské části v místě vašeho trvalého pobytu nebo sídla.
  • Poplatek se platí ze psů starších 3 měsíců.

Podat ohlášení musíte i v případech, kdy máte nárok na osvobození či úlevu od poplatku.

Pokud dojde ke změnám ve vámi podaném ohlášení nebo k události, která má vliv na výši poplatku (úhyn psa, změna držitele psa, změna výše poplatku, změna trvalého pobytu, přiznání důchodu aj.), máte povinnost příslušnému úřadu městské části tyto změny ohlásit ve lhůtě do 15 dnů ode dne, kdy nastaly.

V případě, že nesplníte povinnost ohlášení údaje rozhodného pro osvobození nebo úlevu od poplatku ve stanovené lhůtě, nárok na osvobození nebo úlevu od tohoto poplatku zaniká.

Od poplatku jsou osvobozeny:

  • osoby nevidomé
  • osoby, které jsou považovány za závislé na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby
  • držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P
  • osoby provádějící výcvik psů určených k doprovodu těchto osob
  • držitelé psů převzatých z útulků provozovaných na území hl. m. Prahy po dobu 2 let od převzetí 
  • osoby, kterým stanoví povinnost držení a užívání psa zvláštní právní předpis (např. zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů)

Ohlášení k místnímu poplatku ze psů:

Ohlášení k místnímu poplatku můžete řešit zasláním do datové schránky, e-mailem, poštou nebo osobně u správce poplatku na adrese úřadu Dolnoměcholupská 168/37, Praha 10.

Formulář k ohlášení k místnímu poplatku ze psů naleznete na webu MČ zde.

Ohlášení prostřednictvím datové schránky:

  • datová schránka Úřadu MČ Praha-Dolní Měcholupy: i82bw8s
  • vyplňte formulář, případně nahrajte scan dokumentů, na základě kterých chcete uplatnit slevu na poplatku nebo nárok na osvobození
  • následně vám budou zaslány údaje k platbě

Ohlášení prostřednictvím e-mailu:

  • vyplněný formulář včetně potřebných dokumentů zašlete e-mailem opatřeným ověřeným digitálním podpisem na podatelna@dolnimecholupy.cz
  • elektronické podání můžete učinit i jiným způsobem, např. e-mailem bez ověřeného digitálního podpisu, ale do 5 dnů jej pak musíte řádně ověřit: elektronicky s ověřeným digitálním podpisem nebo datovou schránkou, písemně nebo ústně do protokolu.

Ohlášení písemně zprostředkovatelem poštovních služeb:

  • na adresu MČ Praha-Dolní Měcholupy, Úřad městské části, Dolnoměcholupská 168/37, 111 01 Praha 10

Sazba místního poplatku ze psů

Pes v bytovém domě:

  • první pes: 1 500 Kč/rok
  • každý další pes téhož držitele: 2 250 Kč/rok

Pes v rodinném domě:

  • první pes: 300 Kč/rok
  • každý další pes téhož držitele: 600 Kč/rok

Snížená sazba:

  • první pes: 200 Kč/rok
  • každý další pes téhož držitele: 300 Kč/rok

Vztahuje se na držitele psa, jehož jediným příjmem je invalidní, starobní, vdovský nebo sirotčí důchod nebo osoba starší 65 let.

V případě nároku na sníženou sazbu poplatku předkládáte jeden z dokladů prokazující váš nárok:

  •  doklad o přiznání důchodu (osoby mladší 65 let)
  •  doklad o převzetí psa z útulků registrovaných a dozorovaných Městskou veterinární správou v Praze        SVS apod. (osvobození od místního poplatku po dobu dvou let od převzetí). Po uplynutí dvou let držiteli psa z útulku vzniká poplatková povinnost, je tedy třeba začít poplatek hradit.  

Hlídací pes:

  • první pes: 600 Kč/rok
  • každý další pes téhož držitele: 900 Kč/rok

Platí se za psa užívaného k hlídání objektů, jehož držitelem je právnická osoba, která má v hlídaném objektu sídlo.

Poplatkovým obdobím poplatku ze psů je kalendářní rok.

Úhrada poplatku:  

  • Poplatek je splatný předem, bez nutnosti výzvy k úhradě či vyměření výše.
  • Úhradu můžete provést na základě informací získaných při ohlášení psa hotově nebo kartou v pokladně v kanceláři úřadu nebo převodem na účet č. 2111281318/2700. Jako variabilní symbol uveďte Vaše číslo popisné (červené) a 1341 (např. 1681341).
  • Poplatek je splatný do 31. března každého kalendářního roku.
  • Je-li poplatek vyšší než 600 Kč, může ho poplatník uhradit ve dvou stejných splátkách, vždy nejpozději do 31. března a do 31. srpna daného roku. V případě, že první splátka nebude uhrazena do 31. 3., musí být poplatek uhrazen v celém výši najednou.
  • V případě vzniku poplatkové povinnosti po 31. 3.  uhradí poplatník poměrnou část poplatku najednou do 15 dnů od jejího vzniku, další roky už platí v termínech uvedených výše.
  • Poplatek je vybírán podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a obecně závazné vyhlášky č. 23/2003 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku ze psů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Správa poplatku se řídí zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.

Za včas nebo v plné výši nezaplacený poplatek může správce poplatku stanovit zvýšení poplatku až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou, která měla být zaplacena, a částkou zaplacenou do původního dne splatnosti poplatku.

Poplatek z pobytu

Předmětem místního poplatku z pobytu je úplatný pobyt trvající nejvýše 60 po sobě jdoucích kalendářních dnů u jednotlivého poskytovatele pobytu.

Předmětem poplatku není pobyt, při kterém je na základě zákona omezována osobní svoboda, pobyt ve zdravotnickém zařízení poskytovatele lůžkové péče, pokud je tento pobyt hrazenou zdravotní službou podle zákona upravujícího veřejné zdravotní pojištění nebo pokud je její součástí, s výjimkou lázeňské léčebné rehabilitační péče.

Osvobození od poplatku:

  • osoba nevidomá, osoba, která je považována za závislou na pomoci jiné fyzické osoby podle zákona upravujícího sociální služby, osoba, která je držitelem průkazu ZTP/P, a její průvodce
  • osoba mladší 18 let
  • osoba hospitalizovaná ve zdravotnickém zařízení
  • osoba pečující o děti na zotavovací akci
  • osoba vykonávající na území obce sezónní práce

Poplatník poplatku z pobytu je osoba, která v obci není přihlášená.

Plátcem poplatku z pobytu je poskytovatel úplatného pobytu a je povinen poplatek ve stanovené výši vybrat odpoplatníka.

Správu poplatku vykonávají městské části příslušné podle místa poskytnutí úplatného pobytu s výjimkou

hotelů * až *****na území celé Prahy, kde správu poplatku vykonává hlavní město Praha.

Ohlášení poplatkové povinnosti:

Plátce je povinen podat správci poplatku ohlášení ve lhůtě do 30 dnů ode dne zahájení činnosti spočívající v poskytování úplatného pobytu.
Ukončení činnosti plátce poplatku ohlásí správci poplatku ve lhůtě do 15 dnů.
Plátce je povinen hlásit správci poplatku každou změnu údajů uvedených v ohlášení do 15 dnů ode dne, kdy změna nastala.
Poplatek od ubytovaných osob vybírá plátce poplatku.

K poplatku se můžete registrovat prostřednictvím datové schránky ID DS: i82bw8s nebo e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem na lsobkova@dolnimecholupy.cz, poštou nebo osobně u správce poplatku, na adrese úřadu Dolnoměcholupská 168/37, Praha 10.

Formulář ohlášení k místnímu poplatku z pobytu naleznete na webu ZDE.

Při plnění své ohlašovací povinnosti je plátce poplatku povinen uvést:

  • jméno, popřípadě jména a příjmení nebo název plátce, obecný identifikátor, byl-li přidělen, místo pobytu nebo sídlo, sídlo podnikatele (pokud se jedná o právnickou osobu) a případně další adresu pro doručování; právnická uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových záležitostech;
  • čísla všech účtů, které plátce používá u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností plátce;
  • adresy všech zařízení nebo míst, kde poskytuje úplatný pobyt a počet lůžek sloužících k poskytnutí úplatného pobytu v těchto zařízeních.

Po skončení kalendářního měsíce může plátce nahlásit správci poplatku do 15. dne každého následujícího měsíce:

  • počet dnů pobytu všech osob, kterým byl poskytnut úplatný pobyt a které podléhají poplatku;
  • počet dnů pobytu osob, kterým byl poskytnut úplatný pobyt a které jsou od poplatku osvobozeny;
  • celkovou částku poplatku, kterou je povinen za osoby podléhající poplatku odvést.

Formulář k měsíčnímu ohlášení k místnímu poplatku za pobyt ke stažení ZDE.

Sazba poplatku z pobytu je 50 Kč za osobu a každý i započatý den pobytu, s výjimkou dne počátku pobytu.Poplatek se vypočítá jako součin základu poplatku a sazby poplatku.

Poplatek je splatný bez vyměření do 15. dne každého následujícího měsíce na účet místně příslušného správce poplatku.

Místní poplatek je možno uhradit hotově nebo platební kartou na úřadě MČ Praha – Dolní Měcholupy nebo převodem na účet MČ Praha – Dolní Měcholupy č.ú.: 2111281318/2700, vedený u UniCredit Bank a to vždy s uvedením variabilního symbolu, který plátci přidělil správce poplatku.

Za včas nebo v plné výši neodvedený poplatek může správce poplatku stanovit zvýšení poplatku až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou, která měla být odvedena, a částkou odvedenou do původního dne splatnosti poplatku.

Výběr poplatku je upraven zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, a obecně závaznou vyhláškou č. 18/2019 Sb. hl. m. Prahy, o místním poplatku z pobytu.

Správa poplatku se řídí zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád.

Splatnost poplatku:

Plátce je povinen do 15. dne každého následujícího měsíce odvést vybrané poplatky na účet místně příslušného správce poplatku.

Za včas nebo v plné výši neodvedený poplatek může správce poplatku stanovit zvýšení poplatku až do výše dvojnásobku rozdílu mezi částkou, která měla být odvedena, a částkou odvedenou do původního dne splatnosti poplatku.

Evidenční povinnost:

V souvislosti s výběrem a odvodem poplatku z pobytu vzniká plátci poplatku evidenční povinnost.
Plátce poplatku z pobytu je povinen vést v listinné nebo elektronické podobě evidenční knihu za každé zařízení nebo místo, kde poskytuje úplatný pobyt. Do evidenční knihy zapisuje údaje týkající se fyzické osoby, které poskytuje úplatný pobyt, v souladu se zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Poplatek za užívání veřejného prostranství

Poplatek za užívání veřejného prostranství se vybírá za zvláštní užívání veřejného prostranství, kterým se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních nebo reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných obdobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.

Poplatek dle § 4 zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích, platí fyzické i právnické osoby, které užívají veřejné prostranství.

Užívání veřejného prostranství jste povinni ohlásit na úřadě předem.

Sazba poplatku za každý i započatý m² a každý i započatý den činí 10 Kč. Poplatek je splatný v den, kdy bylo započato s užíváním veřejného prostranství.

Sazbu místního poplatku určuje Obecně závazná vyhláška č. 5/2011 Sb.hl .m. Prahy.

Dojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník povinen tuto změnu oznámit správci poplatku do 15 dnů ode dne, kdy nastala.

Z akcí pořádaných na veřejném prostranství, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí.

Ohlášení se podá i v případě, kdy je užívání veřejného prostranství od poplatku osvobozeno. Formulář ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství naleznete ZDE.

Poplatek ze vstupného

Místní poplatek ze vstupného upravuje § 6 zákona č. 565/1990 Sb. o místních poplatcích. Sazby poplatku pak doplňuje Obecně závazná vyhláška č. 10/2011 Sb. hl. m. Prahy o místním poplatku ze vstupného v platném znění.

Poplatek ze vstupného se vybírá ze vstupného na kulturní, sportovní, prodejní nebo reklamní akce a platí jej fyzické a právnické osoby, které akci pořádají. Z akcí, jejichž celý výtěžek je odveden na charitativní a veřejně prospěšné účely, se poplatek neplatí.

Sazba poplatku ze vstupného činí až 20 % z úhrnné částky vybraného vstupného. Obec může po dohodě s poplatníkem poplatek stanovit paušální částkou.

Sazby poplatku:

  • 5% u kulturních akcí uvedených v § 2 písm. a) bod 1, pokud se konají v prostorách s kapacitou nad 3000 osob;
  • 20% u kulturních akcí spojených s restauračním provozem a u akcí uvedených v § 2 písm. a) bod 2 a písm. c) a d),
  • 10% u akcí uvedených v § 2 písm. b) – sportovní akce.

Poplatník je povinen sdělit správci poplatku pořádání akce nejpozději jeden týden před konáním akce na formuláři „Ohlášení konání akce“, kde uvede všechny požadované údaje.

Do 15-ti dnů po konání akce je poplatník povinen oznámit změny údajů uvedených v ohlášení, zejména konečný počet prodaných vstupenek podle jejich druhu a výši vybraného vstupného. Ve stejné lhůtě je poplatník povinen ohlásit údaje rozhodné pro osvobození od poplatku ve formuláři „Přiznání k místnímu poplatku ze vstupného“. Poplatek je splatný do 15 dnů po konání akce v hotovosti do pokladny úřadu nebo převodem na účet č. 2111281318/2700, variabilní symbol je přidělené číslo jednací a kód 1344 (XXX1344).

Formuláře najdete na stránce Formuláře ke stažení.


Podání žádosti o kácení stromů

Kdy je a není nutné podat žádost: Povolení není třeba ke kácení dřevin na pozemcích, které jsou ve vlastnictví fyzických osob, jestliže pozemky užívají a jde-li o stromy se stanovenou velikostí, popřípadě jinou charakteristikou. Povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les za předpokladu, že nejsou významným krajinným prvkem [§ 3 písm. b) zákona] a jsou splněny ostatní podmínky stanovené zákonem a jinými právním předpisy, se podle § 8 odst. 3 zákona nevyžaduje pro stromy o obvodu kmene do 80 cm měřeného ve výšce 130 cm nad zemí nebo souvislé keřové porosty do celkové plochy 40 m2.

Podklady k žádosti: Žádost o povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les podává vlastník pozemku či nájemce se souhlasem vlastníka pozemku, na kterém dřeviny rostoucí mimo les rostou. Žádost musí obsahovat:

  • jméno a adresu žadatele,
  • doložení vlastnického či nájemního vztahu žadatele k pozemkům a dřevinám rostoucím mimo les;
  • specifikaci dřevin rostoucích mimo les, které mají být káceny, zejména jejich druh, počet, velikost plochy keřů, včetně situačního zákresu;
  • udání obvodu kmene stromu ve výšce 130 cm nad zemí;
  • zdůvodnění žádosti;
  • formulář žádosti stahujte ZDE (Žádost o povolení kácení dřevin)

Stejné náležitosti jako žádost o povolení ke kácení musí obsahovat i oznámení o kácení dřevin rostoucích mimo les. Kácení dřevin rostoucích mimo les se provádí zpravidla v období jejich vegetačního klidu. K tomu přihlíží orgán ochrany přírody při vydávání povolení ke kácení dřevin.


Žádost o umístění v Domě s pečovatelskou službou

Formulář žádosti do DPS


Řešení sousedských vztahů

Stížnosti na místní občany a na činy uskutečnivší se v MČ Praha – Dolní Měcholupy a nahlášení přestupků.


Oddávání

Matrika pro naši MČ je na ÚMČ Praha 15, Boloňská 478/1, Praha 10 telefon: 281 003 223, 281 003 111.

Po dolmuvě s ÚMČ Praha-Dolní Měcholupy a Matrikou na ÚMČ Praha 15 lze obřad uspořádat v MČ Praha-Dolní Měcholupy.